Grzecho
Administrator
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Parczew
|
Wysłany: Śro 19:04, 29 Mar 2006 Temat postu: P.11c |
|
|
W 1928 roku nowo powstałe Państwowe Zakłady Lotnicze (PZL) postawiły sobie za zadanie opracowanie projektu nowoczesnego samolotu myśliwskiego.
Autorem projekto został utalentowany, zaledwie 27-letni konstruktor inż. Zygmund Puławski. Przy pracach projektowych młody konsytruktor wykorzystał nowoczesny, francuski system nitowania Wibault. Samolot Puławskiego charakteryzował się nowoczesną, całokowicie metalową konstrukcją oraz szeregiem nowatorskich rozwiązań technicznych. Jednym z nich był oryginalny płat złamany przy kadłubie od dołu (mewi kaształt), opatentowany przez Puławskiego i stosowany później za granicą w wielu konstrukcjach tamtego czasu. Skrzydło Puławskiego zwane jako "polski płat" rozstawiło na świecie zakłady PZL, co zresztą zaowocowało a przyszłość zaowocowało na zamawiane samoloty i produkcję licencyjną. Samolot otrzymał oznaczenie PZL P.1 i brał udział między innymi w konkursie Międzynarodowym Płatowców myśliwskich w Bukareszcie wzbudzając nie małą sensację. Na bazie P.1 Puławskiego opracował jeszcze uplepszone wersje myśliwca- P.6, P,8 i budowaną seryjnie wersję P.7a. W 1930 roku rozpoczął pracę na ulepszoną wersją myśliwca P.6. Nowy samolot napędzony silnikiem Mercury miał otrzymać oznaczenie P.11. Niestety, w marcu 1931 roku Puławski zginął w katastrofie lotniczej i prace nad P.11 przejął inny, również utalentowany inż. Wsiewołod Jakimiuk.
Pierwszą wersję seryjnął jednostki używanej w polskim lotnictwie był P.11a. Później przyszła kolej na P.11b (wersja exportowa do Rumunii) i wreszcie P.11c. Produkcja seryjna samolotów P.11c zakończyła się na początku 1936 roku liczbą 175 maszyn. We wrześniu 1939 r. polscy piloci latający na maszynach typu P.11c zastrzelili łącznie 141 samolotów niemieckich maszyn. Utracono wówczas 97 myśliwców własnych i 39 exportowanych do Rumunii.
Do dziś zachował się tylko jeden oryginalny egzęplarz P.11c, który jest obecnie exponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Samolot P.11c był jednomiejscowym, zastrzałowych jednopłatem o konstrukcji całkiem metalowej i stałym podwoziu. Skrzydła o charakterystycznym mewim kształcie -dwudzwigarowe kryte blacha drobnofalistą. Jednostkę napędową stanowił 9-cylindrowy silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem Bristol Mercury V-S2 o mocy nominalnej 490/560 KM. Uzbrojenie stałe samolotu tworzą dwa karabiny maszynowe PWU wz.33 kaliber 7,92 mm zabodowane w kadłubie. Niektóre maszyny posiadały dwa dodatkowe karabiny na skrzydłach. Ponadto części samolotów przystosowao do przenoszenia czterech bomb o masie 12,5 kilo każda, na podskrzydłowych wyrzutnikach.
Dane Techniczne:
Rozpiętość -10,72 m
Długość -7,55 m
Powierzchnia nośna -17,9 m kw.
Masa własna -1147,5 kg
Masa całkowita -1650-1800 kg
Prędkość max. -375 km/h
Pułap -8040 m
Zasięg -550 km
Informacje przepisane z MM
Post został pochwalony 0 razy
|
|