|
Modelarstwo i nie tylko... Forum Modelarskie, Komputery i Filmy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kl-9
Ledwo Zaczyna
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nowy Wiśnicz
|
Wysłany: Czw 22:01, 30 Mar 2006 Temat postu: ANGIELSKI SAMOLOT MYŚLIWSKI SUPERMARINE |
|
|
No więc tu przepisany z MM tekst o moim ulubionym samolocie IIWS Spitfire
Ten najsłynniejszy, angielski myśliwiec świata, okresu II wojny światowej wywodził się z samolotów, które w latach trzydziestych ustanawiały światowe rekordy prędkości. Inż. R. J. Mitchell zaprojektował myśliwiec znacznie wybiegający poza warunki zawarte w zamówieniu. Powstał w wytwórni Supermarine, gdzie pierwszy lot prototypu odbył się 5 marca 1936 roku. Dzięki doskonałym właściwościom samolotu, już w 1937 r. rozpoczęto produkcję seryjną. „Spitfire l" z silnikiem Rolls-Royce RR Merlin II, miał śmigło dwułopatowe i uzbrojony był w cztery karabiny maszynowe kał. 7,7mm. Wersja IA miała już ich osiem, wersję IB uzbrojono w dwa działka kał. 20 mm i 4 karabiny maszynowe. Wyprodukowano 1566 samolotów wersji l. W 1940 r. powstała wersja IIAi IIB z silnikiem RR Merlin XII o mocy 846 kW (1150 KM).
Pierwsze Spitfire weszły do służby w czerwcu 1938 r. We wrześniu 9 dywizjonów RAF było w pełni wyposażonych w te myśliwce. Do lipca 1940 r. już 19 dywizjonów miało Spitfire l. W czasie Bitwy o Anglię stanowiły one jeszcze mniejszość w brytyjskim lotnictwie myśliwskim. Pod koniec 1940 r. zaczęły wchodzić do służby Spitfire II. Nowe wersje myśliwca - Spitfire V weszły do służby w marcu 1941 r. Różniła się ona od wersji l i II zastosowaniem nowego silnika Merlin 45 o mocy 1445 KM, także wzmocnieniem kadłuba i grubością płyt pancernych chroniących pilota. Ponadto opracowano różne typy skrzydła w miarę konieczności zmiany uzbrojenia. Wersja V była używana do zwalczania niemieckich myśliwców nad kontynentem (Francja i Niemcy, tzw. wymiata-nie-sweep). Tę wersję myśliwców polskie dywizjony otrzymały już w lipcu i sierpniu 1941 r. (Dywizjon 303, 308 i 315), a następnie pozostałe dywizjony. Były to głównie Spitfire VB, na których polscy piloci latali do jesieni 1943 roku. Ponadto dywizjony miały na uzbrojeniu wersję VC (uniwersalne skrzydła, w których można było montować różne zestawy uzbrojenia: osiem karabinów ma-szynowych-rzadko stosowane, cztery karabiny maszynowe i dwa działka-typ uzbrojenia stosowany najczęściej, albo cztery działka. Każde uniwersalne skrzydło miało zaczep na bombę 113 kg.) Wersję LF VB, obok innych maszyn miały dywizjony 303, 306 i 316 (od grudnia 1943 r. do kwietnia 1945 r.) Wersja LF VB miała mniejszą rozpiętość skrzydeł (obcięte końcówki skrzydeł) i przeznaczona była do działań na małych wysokościach z dużymi prędkościami, do akcji szturmowych i zwalczania celów naziemnych. Konstrukcja Spitfire V, podobnie jak l i II całkowicie metalowa. Kadłub w przedniej części wzmocniony podłużnicami (wykrój kabiny) wchodzącymi w tylną część o przekroju eliptycznym. Skrzydła dzielone, jednodźwiga-rowe z dźwigarkiem pomocniczym i z pracującym poszyciem z blachy (nosek skrzydła tworzy keson). Klapy krokodylowe mają dwa lub trzy położenia pracy. Lotki typu Friese, metalowe, kryte płótnem. Usterzenie metalowe, stery z kompensacją rogową, kryte płótnem. Na sterach klapki wyważające sterowane z kabiny (trymery). Podwozie jednogole-niowe o wąskim rozstawie kół, chowane w skrzydła na zewnątrz. Chłodnica cieczy chłodzącej pod prawym skrzydłem, chłodnica oleju, pod lewym.
Rozpiętość 11,23m
Długość 9,12m
Wysokość 3,48m
Pow. nośna 22m2
Masa własna 2 297kg
Masa użyteczna 781kg
Masa max. 3 078kg
Prędkość max. 602km/h
Prędkość przelotowa 518km/h
Prędkość wznoszenia 13,54m/sek
Prędkość lądowania 137km/h
Pułap 11 280m
Zasięg756km
[img]No więc tu przepisany z MM tekst o moim ulubionym samolocie IIWS Spitfire
Ten najsłynniejszy, angielski myśliwiec świata, okresu II wojny światowej wywodził się z samolotów, które w latach trzydziestych ustanawiały światowe rekordy prędkości. Inż. R. J. Mitchell zaprojektował myśliwiec znacznie wybiegający poza warunki zawarte w zamówieniu. Powstał w wytwórni Supermarine, gdzie pierwszy lot prototypu odbył się 5 marca 1936 roku. Dzięki doskonałym właściwościom samolotu, już w 1937 r. rozpoczęto produkcję seryjną. „Spitfire l" z silnikiem Rolls-Royce RR Merlin II, miał śmigło dwułopatowe i uzbrojony był w cztery karabiny maszynowe kał. 7,7mm. Wersja IA miała już ich osiem, wersję IB uzbrojono w dwa działka kał. 20 mm i 4 karabiny maszynowe. Wyprodukowano 1566 samolotów wersji l. W 1940 r. powstała wersja IIAi IIB z silnikiem RR Merlin XII o mocy 846 kW (1150 KM).
Pierwsze Spitfire weszły do służby w czerwcu 1938 r. We wrześniu 9 dywizjonów RAF było w pełni wyposażonych w te myśliwce. Do lipca 1940 r. już 19 dywizjonów miało Spitfire l. W czasie Bitwy o Anglię stanowiły one jeszcze mniejszość w brytyjskim lotnictwie myśliwskim. Pod koniec 1940 r. zaczęły wchodzić do służby Spitfire II. Nowe wersje myśliwca - Spitfire V weszły do służby w marcu 1941 r. Różniła się ona od wersji l i II zastosowaniem nowego silnika Merlin 45 o mocy 1445 KM, także wzmocnieniem kadłuba i grubością płyt pancernych chroniących pilota. Ponadto opracowano różne typy skrzydła w miarę konieczności zmiany uzbrojenia. Wersja V była używana do zwalczania niemieckich myśliwców nad kontynentem (Francja i Niemcy, tzw. wymiata-nie-sweep). Tę wersję myśliwców polskie dywizjony otrzymały już w lipcu i sierpniu 1941 r. (Dywizjon 303, 308 i 315), a następnie pozostałe dywizjony. Były to głównie Spitfire VB, na których polscy piloci latali do jesieni 1943 roku. Ponadto dywizjony miały na uzbrojeniu wersję VC (uniwersalne skrzydła, w których można było montować różne zestawy uzbrojenia: osiem karabinów ma-szynowych-rzadko stosowane, cztery karabiny maszynowe i dwa działka-typ uzbrojenia stosowany najczęściej, albo cztery działka. Każde uniwersalne skrzydło miało zaczep na bombę 113 kg.) Wersję LF VB, obok innych maszyn miały dywizjony 303, 306 i 316 (od grudnia 1943 r. do kwietnia 1945 r.) Wersja LF VB miała mniejszą rozpiętość skrzydeł (obcięte końcówki skrzydeł) i przeznaczona była do działań na małych wysokościach z dużymi prędkościami, do akcji szturmowych i zwalczania celów naziemnych. Konstrukcja Spitfire V, podobnie jak l i II całkowicie metalowa. Kadłub w przedniej części wzmocniony podłużnicami (wykrój kabiny) wchodzącymi w tylną część o przekroju eliptycznym. Skrzydła dzielone, jednodźwiga-rowe z dźwigarkiem pomocniczym i z pracującym poszyciem z blachy (nosek skrzydła tworzy keson). Klapy krokodylowe mają dwa lub trzy położenia pracy. Lotki typu Friese, metalowe, kryte płótnem. Usterzenie metalowe, stery z kompensacją rogową, kryte płótnem. Na sterach klapki wyważające sterowane z kabiny (trymery). Podwozie jednogole-niowe o wąskim rozstawie kół, chowane w skrzydła na zewnątrz. Chłodnica cieczy chłodzącej pod prawym skrzydłem, chłodnica oleju, pod lewym.
Rozpiętość 11,23m
Długość 9,12m
Wysokość 3,48m
Pow. nośna 22m2
Masa własna 2 297kg
Masa użyteczna 781kg
Masa max. 3 078kg
Prędkość max. 602km/h
Prędkość przelotowa 518km/h
Prędkość wznoszenia 13,54m/sek
Prędkość lądowania 137km/h
Pułap 11 280m
Zasięg756km
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mazter
Administrator
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 11:55, 31 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Dużo jest spitfire'ów ja np mam sklejonego Spitfire LF MK. IXE a czeka w kolejce Spitfire Vb lubie ten samolot, był bardzo słynny i bardzo dobry był bardzo szybki i zwrotny
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarekL
Rozpisuje się
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:47, 31 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Też jest moim ulubionym samolotem(nie tylko z IIWŚ)Nie było lepszego w IIWŚ.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kl-9
Ledwo Zaczyna
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Nowy Wiśnicz
|
Wysłany: Pią 14:12, 31 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
marek napisał: | Też jest moim ulubionym samolotem(nie tylko z IIWŚ)Nie było lepszego w IIWŚ. |
Czy nie było lepszego? To jest rzecz do dyskucji Na pewno piloci byli świetni i potrafili na tych maszynach dokonywać cudów ale sam samolot myślę że był gorszy od Me-109?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MarekL
Rozpisuje się
Dołączył: 19 Mar 2006
Posty: 93
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 14:45, 31 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Dla mnie był najlepszy,a dla ciebie może inny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Piopik
Ledwo Zaczyna
Dołączył: 04 Mar 2006
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Wodzisław Śląski
|
Wysłany: Pią 18:23, 31 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
A dla mnie Mustang D...możliwości jest wiele i ta dyskusja jest nieco...jałowa i niepotrzebna bo to jest jeden z tych tematów na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi- mam na myśli to że tyle będzie odpowiedzi ile będzie odpowiadających...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|